ŻYĆ RAZEM – Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej Osób z Autyzmem

Projekt pn „ŻYĆ RAZEM – Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej Osób z Autyzmem”  realizowany jest w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2019 r. w ramach Konkursu nr 2/2016 pn. „Kurs na samodzielność – zwiększenie aktywności osób niepełnosprawnych w życiu społecznym”; kierunek pomocy 2: zwiększenie samodzielności osób niepełnosprawnych. Dotyczy typu projektu „prowadzenie rehabilitacji w placówce (rehabilitacja ciągła).

Nr i data umowy zawartej z PFRON: ZZO/000240/11/D z dnia 16 maja 2017 r. oraz Aneks nr 2 z dnia 17 maja 2018 r.

Celem projektu jest nabycie umiejętności i kompetencji społeczno-zawodowych niezbędnych do osiągnięcia maksymalnie samodzielnego funkcjonowania około 32 osób z autyzmem poprzez zagwarantowanie kompleksowego wsparcia terapeutycznego, edukacyjnego i rehabilitacyjnego realizowanego w specjalistycznej placówce. Metodą osiągnięcia celu będzie przygotowanie i realizacja IPD dla każdej osoby z autyzmem.

 

Miejsce realizacji

Zadanie realizowane jest na terenie dwóch placówek prowadzonych przez nasze Stowarzyszenie:

  • Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej dla Dorosłych Osób z Autyzmem w Gdańsku przy ul. Ludwika Mierosławskiego 9A
  • Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej dla Dorosłych Osób z Autyzmem w Gdyni przy ul. Witomińskiej 9

 

Beneficjenci ostateczni

Beneficjentami ostatecznymi w projekcie są młodzież i dorosłe osoby powyżej 16 roku życia, dotknięte zaburzeniem autyzmu w liczbie min. 32 osób. Grupę docelową stanowią osoby ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności; osoby niezatrudnione i/lub korzystające z pomocy opieki społecznej; mieszkańcy Trójmiasta i województwa pomorskiego. Większość z tych osób ma znacznie ograniczoną samodzielność, w tym możliwość zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych. Osoby te przez całe życie potrzebują specjalistycznego wsparcia. Pośrednio BO w projekcie są również rodzice/opiekunowie prawni osób z autyzmem. Wsparcie dla rodziców/opiekunów dotyczy możliwości udziału w superwizjach, które mają na celu m.in. doskonalenie umiejętności pracy z własnym niepełnosprawnym dzieckiem.

 

Rekrutacja beneficjentów

Rekrutacja beneficjentów ostatecznych odbywa się na podstawie zgłoszeń rodziców, pedagogów, lekarzy, instytucji prowadzących działalność na rzecz osób niepełnosprawnych dotkniętych autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Stowarzyszenie  posiada listę osób z autyzmem, które już korzystają ze wsparcia i takich, które oczekują na objęcie pomocą z terenu województwa pomorskiego. Wśród dorosłych osób z autyzmem są to absolwenci OREW-ów itp. oraz osoby, które dotychczas nie były objęte wsparciem instytucjonalnym. Osoby spełniające warunki przystąpienia do projektu zostają poddane procesowi rekrutacji, w czasie którego oceniane są ich umiejętności społeczne i zawodowe. Ostatecznie przyjmowane zostają te osoby, które w największym stopniu potrzebują działań projektowych. Nabór uczestników projektu jest zgodny z zasadą równych szans i płci (uwzględniając specyfikę autyzmu, proporcja mężczyzn do kobiet z autyzmem wynosi 4:1 – Steffenburg, Gillberg, 1986).

Beneficjenci projektu  to osoby, których deficyty uniemożliwiają podjęcie aktywności zawodowej oraz samodzielne funkcjonowanie bez profesjonalnego wsparcia terapeuty.  Przyczyna tkwi w specyfice zaburzenia autyzmu oraz w tym, że obecnie dorosłe osoby, będące grupą docelową projektu, profesjonalną pomocą terapeutyczną w naszym kraju zostały stosunkowo późno objęte.

 

 W ramach projektu realizowane są następujące formy wsparcia:

  • Indywidualne zajęcia dla młodzieży i dorosłych osób z autyzmem
  • Grupowe zajęcia dla młodzieży i dorosłych osób z autyzmem
  • Grupy wsparcia dla młodzieży i dorosłych osób z autyzmem to  forma terapii ukierunkowana na problemy młodych osób z zespołem Aspergera i wysoko funkcjonującym autyzmem. Na zajęciach podejmowane są tematy z obszarów, które stanowią trudność w codziennym funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu. Specyfika wymienionych zaburzeń polega m.in. na tym, że osoby nimi dotknięte nie nabywają samodzielnie potrzebnych umiejętności społecznych w toku doświadczenia stąd niezbędna staje się pomoc i wsparcie. Uczestnicy uczą się rozpoznawać i nazywać emocje, regulować je i radzić sobie ze stresem. Poznają zasady i normy społeczne, ćwiczą typowe sytuacje, z którymi spotykają się w codziennym życiu.
  • Gimnastyka korekcyjna
  • Masaż leczniczy
  • Hipoterapia prowadzona od wielu lat na terenie sopockiego hipodromu
  • Superwizje – superwizor jest niezbędnym wsparciem dla terapeutów i rodziców przy wprowadzaniu, realizacji i modyfikowaniu Indywidualnych Planów Działań, pomaga też przy ustalaniu nowych programów edukacyjnych i programów eliminowania trudnych zachowań. Superwizor poprzez systematyczne czuwanie nad przebiegiem prowadzonej terapii wpływa na budowanie pozytywnych relacji między wszystkimi osobami zaangażowanymi w proces terapeutyczny osoby z autyzmem.

W okresie od 1 kwietnia do 30 września 2017 r. liczba beneficjentów ostatecznych, którzy skorzystali z form wsparcia dostępnych  w projekcie wyniosła 34 tj. przekroczyła o 2 BO w stosunku do planowanego wskaźnika na poziomie 32. Z wieloletnich doświadczeń SPOA Gdańsk wynika ,że liczba osób z autyzmem kwalifikujących się do objęcia wsparciem może wzrosnąć. Beneficjenci ostateczni w liczbie 34, którzy otrzymali wsparcie wynika z faktu, że na terenie województwa pomorskiego wciąż jest niewystarczająca liczba specjalistycznych placówek dla tej grupy osób niepełnosprawnych. Sytuacja ta dotyczy głownie dorosłych osób z autyzmem, dla których po zakończeniu formalnej edukacji nie ma oferty, która odpowiadałaby specyficznym potrzebom tych osób. Odmowa przyjęcia tych osób do udziału w projekcie byłaby równoznaczna ze skazaniem ich na pobyt w domu i konieczność zapewnienia im opieki ze strony często schorowanych już i starzejących się rodziców, którzy sami potrzebują pomocy; pojawienie się regresu a w następstwie pobyt w szpitalu psychiatrycznym, który oprócz tego, że generuje wysokie koszty leczenia to nie powoduje pozytywnych zmian w zachowaniu i funkcjonowaniu tych osób. W wielu przypadkach lekarze specjaliści – psychiatrzy po zakończeniu leczenia, wskazują swoim pacjentom i ich rodzinom placówki Centrum jako jedyne miejsca, w których mogą otrzymywać wsparcie dostosowane do ich potrzeb.

Brak rozwiązań systemowych w zakresie powoływania i finansowania specjalistycznych placówek dla osób  z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi spowoduje, że opisana powyżej sytuacja będzie powtarzać się w kolejnych latach realizacji projektów dotyczących prowadzenia rehabilitacji osób z autyzmem w placówkach dofinansowywanych  ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

ZMIEŃ ŚWIAT DZIECI I DOROSŁYCH OSÓB Z AUTYZMEM. ZMIEŃ SWÓJ ŚWIAT - POMÓŻ