Aktualności

PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI I ZADAŃ DO WYKONANIA ZAPROPONOWANE PRZEZ TERAPEUTÓW CENTRUM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ DLA DOROSŁYCH OSÓB Z AUTYZMEM W GDAŃSKU

W tym wyjątkowo ciężkim okresie kwarantanny wiążącej się z wieloma ograniczeniami dotyczącymi regularnego planu dnia Państwa dzieci i ich uczestnictwa w terapii szczególnie ważnym jest, aby w miarę możliwości starać się zapełnić dostępny czas rozwojową aktywnością. Pozwoli to Państwa dzieciom na utrzymanie stymulującego rytmu dnia, co z kolei może pozytywnie wpłynąć na ich poziom funkcjonowania i samopoczucie. Przedstawiamy aktywności, na których skupiała się terapia w Centrum, a które z powodzeniem można uskuteczniać w domu.

1.Ćwiczenie przygotowywania prostych posiłków – samodzielne przygotowywanie np.:
– kanapek,
– jajecznicy,
– zupki błyskawicznej,
– owsianki,
– sałatki warzywnej/owocowej z kilku produktów,
– herbaty/kawy,
– tostów,
– innych prostych, możliwych do 100% samodzielnego przygotowania posiłków
[+ nakrywanie do stołu dla wskazanej liczby osób] wg prostych, pisemnych instrukcji (kroków wykonania czynności) stworzonych przez rodzica lub na polecenia słowne; sugerujemy powstrzymywanie się od podpowiedzi werbalnych i stosowanie wskazówek manualnych, celem zwiększenia samodzielności podopiecznego i zmniejszenia jego zależności od uzyskiwania podpowiedzi.

2.Doskonalenie umiejętności w zakresie samoobsługi – dawanie podopiecznemu możliwości jak najbardziej samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: mycie rąk, branie prysznica, mycie zębów, ubieranie się, czesanie włosów, golenie się, pielęgnacja twarzy.

3.Doskonalenie czynności porządkowych – wykonywanie przez podopiecznych w domach prac porządkowych uczonych w Centrum, takich jak:
– mycie zlewu, umywalki, toalety,
– mycie luster, okien,
– wycieranie kurzu, czyszczenie parapetów,
– odkurzanie,
– pakowanie/rozpakowywanie zmywarki,
– ręczne mycie naczyń,
– zamiatanie,
– prace ogrodowe (jeśli istniej taka możliwość).

4. Aktywność ruchowa – spacery w odosobnionych miejscach, np. las, plaża, park, wspólna gimnastyka w domu, gry taneczne i ćwiczenia dostępne na Youtube, np.:
https://www.youtube.com/watch?v=2hqOfMuQVT0&list=PLzkyFTVU_5WIptASmpg5PV6SXZjFklWCe
https://www.youtube.com/watch?v=MTNYTFuE2XE

5. Gry edukacyjne:

– Puzzle, dostępne także w wersji online, np.:
https://www.jigsawplanet.com/

– Gry planszowe: Memo, Domino, Grzybobranie, Piramidki, Tęcza, Dobble, 5 Sekund, inne gry z prostymi zasadami)

– Proste gry i programy komputerowe np. Tajemnice Horusa, Sokrates, Zuma’s Revenge

– Ćwiczenia doskonalące umiejętności liczenia, czytania np.:
https://autyzmsoft.pl/pobieranie

6. Karty pracy (czytanie, pisanie/pisanie po śladzie, kolorowanie, rysownie, liczenie, odczytywanie godzin z zegara, itp.), dostępne online, np.:
https://pl.pinterest.com/pin/736620082781598315/

7. Doskonalenie umiejętności w zakresie czytania prostych opowiadań i rozmawiania na temat przeczytanej historii z rodzicem.

8. Skorzystanie ze wskazówek dotyczących radzenia sobie z lękiem przed koronawirusem dostępnych na webinarze w linku:
https://www.youtube.com/watch?v=srrPodn3aag&feature=youtu.be&utm_content=autoresponder

9. Nasze dzieci, które nie mówią, również chciałyby zrozumieć sytuację pandemii, która nas wszystkich dotyczy. Poniżej pomoce do komunikacji alternatywnej, które znaleźliśmy na profilu Rozumiemy się bez słów

 

 

 

Podziel się

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

ZMIEŃ ŚWIAT DZIECI I DOROSŁYCH OSÓB Z AUTYZMEM. ZMIEŃ SWÓJ ŚWIAT - POMÓŻ